Bóle Kręgosłupa cz.1

Bóle Kręgosłupa cz.1
Karol Kuźmitowicz, 06-06-2018

Tyle masz lat, ile lat ma Twój kręgosłup

Ciężko się nie zgodzić z tą maksymą w dzisiejszych czasach. Obecnie przyjmuje się, że każdy z nas znajduje się w grupie ryzyka występowania bólów kręgosłupa. Dlaczego te prognozy są tak niekorzystne?

 

Wpływ na to ma wiele czynników. Postaram się wymienić tylko najważniejsze:

  1. Nieprawidłowe warunki środowiskowe.
  2. Nieprawidłowe warunki pracy ( długa, statyczna praca, wymuszona pozycja ciała)
  3. Nieprawidłowa postawa ciała ( nadmierne przodopochylenie miednicy, zbyt wysunięta w przód szyja i głowa, asymetria w długości kończyn dolnych i wiele, wiele innych)
  4. Jednak największym złem, które czynimy swojemu kręgosłupowi jest brak ruchu!


Każdy z tych czynników w różny sposób wpływa na rozwój dolegliwości bólowych kręgosłupa. Ból najczęściej udomawia się w odcinku szyjnym oraz lędźwiowym ze względu na specyfikę budowy i roznoszenie się obciążeń właśnie w tych rejonach naszego kręgosłupa.


Przechodząc do sedna... Rodzajów bólu kręgosłupa jest wiele: neurologiczne, zespoły napięciowe mięśniowe, dyskopatyczne, zespoły napięciowe więzadeł i inne. Poprawna diagnoza bólów kręgosłupa jest podstawą do rozpoczęcia prawidłowego i celowanego procesu rehabilitacji lub prozdrowotnego treningu, który ma na celu ich zniwelowanie.


O dziwo większość pacjentów , z którymi mam przyjemność pracować uważa, że przyczyna bólu kręgosłupa leży dokładnie w miejscu, które jest najbardziej bolesne. Jakie jest ich zdziwienie kiedy dolegliwości kręgosłupa ustępują po prawidłowym ustawieniu miednicy, po przywróceniu równowagi w obrębie stopy czy stawów kolanowych. Musimy pamiętać, że nasze ciało to złożona sieć połączeń tkanek, przez które rozchodzą się napięcia mięśniowe. Przykład: nadmierne napięcie w obrębie rozcięgna podeszwowego stopy poprzez przeniesienie napięcia na tylną taśmę mięśniową może spowodować występowanie bólów głowy.


Zadaniem dobrego terapeuty jest znaleźć punkt zapalny w naszym ciele i wyeliminować jego niekorzystny wpływ na nasz kręgosłup.


Ten artykuł jest początkiem pewnego planu postępowania u osób, które z tymi dolegliwościami mają do czynienia. Regularnie będą pojawiać się tu wskazówki, które pomogą zadbać o twój kręgosłup. Wprowadzenie ich w życie nie zajmie dużo czasu, a efekty przy systematycznym ich stosowaniu są gwarantowane.

Cykl artykułów autorstwa mgr. fizjoterapii, szkoleniowca ProFi Fitness School Karola Kuźmitowicza