PSYCHOFIZYCZNE ODDZIAŁYWANIE JOGI

PSYCHOFIZYCZNE ODDZIAŁYWANIE JOGI
Joanna Staszewska, 15-08-2018

Joga  to całościowy, ponadczasowy i praktyczny system dotyczący psychofizycznego rozwoju człowieka, to forma rekreacji mająca charakter prozdrowotny. Do niedawna uważana była za tajemniczy system filozoficzny, często utożsamiany z religią. W ostatnich latach obserwujemy wzrost popularności jogi, co jest wynikiem wzrostu zainteresowania zdrowym stylem życia. Joga przeżywa swój renesans i coraz częściej postrzegana jest jako zestaw ćwiczeń służący usprawnieniu ciała, poprawiających samopoczucie, wzmacniających zdrowie i pozwalających osiągnąć dobrostan. Praktyka jogi pomaga zmienić naszą psychikę, lepiej postrzegać siebie i właściwie kształtować relacje z innymi ludźmi, harmonizuje wiele aspektów życia. Taki właśnie sposób postrzegania jogi ma coraz więcej zwolenników, a efekty oddziaływania ćwiczeń jogi na osoby ćwiczące, zostały potwierdzone przez wiele badań.

Wpływ Yogi na ciało 

Postrzegając jogę jako aktywność fizyczną, ćwiczenia  te łączą w sobie izometryczne napięcie mięśni z ich rozciąganiem, wydłużają kręgosłup dzięki czynnej pracy mięśni, zwiększają ruchomość w stawach oraz likwidują przykurcze mięśniowe. Wydłużenie kręgosłupa poprzez aktywizację mięśni zmniejsza obciążenie krążków międzykręgowych. Ćwiczenia w skrętach zwiększają ruchomość kręgosłupa dzięki angażowaniu mięśni krótkich kręgosłupa, wzmacniają mięśnie skośne brzucha oraz grzbietu, ale też masują narządy wewnętrzne, co z kolei sprzyja poprawie trawienia. Skłony w przód przy wyprostowanych kończynach dolnych zwiększają ruchomość kręgosłupa, poprawiają jego elastyczność, likwidują napięcia mięśniowe w odcinku lędźwiowym oraz likwidują przykurcze mięśni grupy kulszowo- goleniowej, więzadeł podkolanowych, ścięgna Achillesa i poprawiają krążenie krwi w nogach. Także skłony w tył poprawiają ruchomość kręgosłupa, wzmacniają mięśnie grzbietu i zapobiegają nadmiernemu przeciążeniu krążków międzykręgowych, które często są wynikiem długotrwałego utrzymywania pozycji siedzącej. Dodatkowo skłony w tył  kształtują prawidłowe wysklepienie klatki piersiowej, co pomaga w jej otwarciu i rozszerzeniu i zapobiegają zmianom zwyrodnieniowym kręgów i wypadaniu krążków międzykręgowych w kierunku do tyłu. 

Pozycje leżące natomiast odciążają kręgosłup od ucisku osiowego i sprzyjają rozluźnieniu ciała. Poprawnie wykonywane ćwiczenia, czyli przy wydłużonym kręgosłupie, powodują poprawienie jego ruchomości we wszystkich płaszczyznach ruchu, co zmniejsza nadmierne napięcie stawów międzykręgowych i pasma prostownika grzbietu. Pozycje jogi są ćwiczeniami wzmacniającymi mięśnie, wykonywane jednak przy minimalnym wysiłku powodują, że w mięśniach znika nadmierne napięcie. Tym samym łączą rozluźnienie mięśni z zachowaniem właściwego ich tonusu, co jest niezbędne dla stabilizacji danej pozycji.                                                                                                                                                 

Zalety praktykowania Yogi

Ćwiczenie jogi poprawia wytrzymałość i siłę mięśni oraz zwiększa ich elastyczność. W pozycjach stojących wzmacniają się mięśnie posturalne kończyn dolnych, grzbietu oraz brzucha, ale jednocześnie w wielu pozycjach są one rozciągane. Właśnie ze względu na ułożenie ciała w pozycji i trwanie w niej, częsta praktyka jogi poprawia ruchomość stawów poprzez zwiększanie elastyczności mięśni i więzadeł. Samo wzmacnianie mięśni, jak to ma miejsce w innych rodzajach aktywności ruchowej, może prowadzić do ich nadmiernego napięcia, a w efekcie do ograniczenia ruchomości.

Warto też zwrócić uwagę, iż regularnie wykonywane ćwiczenia jogi wzmacniają mięśnie i więzadła wysklepiające stopę, poprawiają ruchomość w stawach stóp oraz korygują ich wady. Praktyka jogi przyczynia się do zwiększenia wydolności układu kostno-więzadłowo-mięśniowego, koryguje wady postawy i kształtuje nawyk prawidłowej postawy. Poprawia gibkość, co jest elementem sprawności związanej ze zdrowiem, jak i z samopoczuciem.

Oddech - najważniejszy element praktyki Yogi

Oprócz potwierdzonego naukowo dobroczynnego wpływu ćwiczeń jogi na ciało, niewątpliwie jednym z najważniejszych elementów praktyki jogi jest prawidłowy oddech. Normalny oddech wskutek regularnych ćwiczeń staje się pogłębiony. Ćwiczenia jogi w połączeniu z prawidłowym oddechem nie powodują nadmiernych zmian tętna i ciśnienia krwi, a regularna praktyka poprawia krążenie, m.in. w sercu i gruczołach dokrewnych, zwiększa wytrzymałość mięśnia sercowego bez jego zbędnej hipertrofii, zwiększa jego wydolność, poprawia natlenienie krwi i zwiększa cyrkulację krwi.  Pojemność życiowa płuc, mająca tendencje do obniżania się z wiekiem, może być utrzymywana na podobnym poziomie przez całe życie.

Yoga, a układ nerwowy

Skuteczność ćwiczeń  fizycznych jogi w poprawie funkcjonowania układu nerwowego potwierdzono również wieloma badaniami. Wykazano w nich m.in. że regularna praktyka jogi może wspomagać poprawę funkcji autonomicznego układu nerwowego, a stosowane techniki oddechowe i relaksacyjne pomagają w obniżaniu nadciśnienia oraz skurczowego i rozkurczowego ciśnienia krwi. Wygięcia do przodu zmniejszają aktywność płatów czołowych, przez co powodują wyciszenie umysłu, redukując stres i przyczyniając się do zmniejszenia bólów głowy  powstałych na tle nerwowym. Poprawia się zdolność regeneracji organizmu oraz funkcjonowanie układu odpornościowego. Regularna praktyka jogi pozwala na utrzymanie układu nerwowego w dobrej kondycji. Odporność psychofizyczna jest z kolei  ważnym elementem poprawy jakości życia.

 

Filozofia jogi mówi o ...

...harmonii, równowadze, połączeniu ciała z umysłem. Określone pozycje, sposób pracy w tych pozycjach, praca z oddechem, budowanie świadomości – joga łączy wszystkie aspekty istoty ludzkiej – fizyczny, umysłowy, emocjonalny i duchowy. Można w tę filozofię uwierzyć, ale też można jogę uznać tylko za ćwiczenia fizyczne i odrzucić całą resztę. Każdy z nas ma wybór. W ocenie osób biorących udział w badaniach, praktyka jogi oprócz zmian w ciele – bardziej wyprostowanej sylwetki, poprawy gibkości, wytrzymałości i wydolności, wzroście odporności, spadku masy ciała,  daje lepszą umiejętność opanowania umysłu, poprawia koncentrację i refleks, daje lepszy sen, poprawia samopoczucie, zwiększa świadomość ciała, poprawia płynność w poruszaniu się, wydłuża oddech, zwiększa odporność na stres i zdystansowanie się do otaczającej rzeczywistości. Praktyka jogi może być dodatkowym systemem ruchowym wspomagającym inne dyscypliny sportowe. Dzięki regularnej praktyce jogi osiąga się psychofizyczny dobrostan, rozumiany jako optymalne zdrowie i  harmonię wszystkich aspektów życia.                                               

Podsumowując najprościej, jak można – praktyka jogi po prostu daje rezultaty niezależnie od tego, czy dołożymy do tego jakże piękną filozofię, czy też ją odrzucimy. Joga działa.

Zapraszam na moje szkolenia:

Yoga Basic I  ➡️ 08.09 Szczecin
Yoga Basic II ➡️ 27.10 Szczecin
Yoga Flows    ➡️ 17.11 Szczecin

czytaj więcej o mnie na: https://www.profi-fitness.com.pl/szkoleniowcy/joanna-staszewska

na temat szkoleń na: https://www.profi-fitness.com.pl/instruktor-fitness-aerobik/yoga-basic-I