Aqua Aerobik nie dla każdego? cz.1

Aqua Aerobik nie dla każdego? cz.1
Justyna Fudal, 06-08-2018

Trening w wodzie cieszy się rosnącą popularnością. Z roku na rok przybywa sympatyków tej formy aktywności. Dzięki odciążającym stawy i kręgosłup właściwościom wody, aqua aerobik wybierają seniorzy, osoby otyłe lub z dysfunkcjami aparatu ruchu i kobiety w ciąży. Ale czy tylko? Jeśli sądzisz, że to trening wyłącznie dla kobiet albo seniorów to nic bardziej mylnego! 

Aqua aerobik coraz częściej przyciąga młodych i sprawnych amatorów fitnessu. W przeciągu trzydziestu lat istnienia w znacznym stopniu ewoluował. To już nie tylko gimnastyka przypominająca rehabilitację w wodzie,  ale często ciężki trening siłowy i kondycyjny. Jeśli wciąż masz wątpliwości – zapraszam do lektury. Dowiesz się dlaczego coraz młodsze osoby wybierają aqua fitness, w tym również mężczyźni.

Siła w aqua aerobiku

Wspomniana na samym początku odciążająca ciało siła wyporu sprawdza się wspomagająco przy różnego rodzaju rehabilitacjach. Zgodnie z prawem Archimedesa w wodzie tracimy na ciężarze tyle, ile tej wody wyprzemy. Rehabilitanci i fizjoterapeuci korzystając z tej wiedzy coraz częściej polecają swoim podopiecznym aktywność w wodzie. Szczególnie wtedy, gdy każdy ruch na lądzie sprawia trudność, warto wejść do basenu by zwiększyć tolerancję na ból i poprawić zakresy ruchomości w stawach czy kręgosłupie, a dodatkowo wzmocnić mięśnie odpowiadające za stabilizację centralną. Aqua aerobik jest bezpieczny, a ryzyko kontuzji bliskie zeru. Wielu dorosłych, nieumiejących pływać lub bojących się wody, wykorzystuje zajęcia do oswojenia z wodą i poznania elementów nauki pływania. 

Gęstość wody

Oprócz siły wyporności na uwagę zasługuje kolejna właściwość wody - jej gęstość. Dzięki temu, że jest ponad 850 razy większa niż gęstość powietrza, każdy ruch spotyka się z oporem i jest trudniejszy do wykonania niż tożsamy na lądzie. Co za tym idzie - zwiększamy siłę i wytrzymałość mięśniową, spalamy więcej kalorii, redukujemy cellulit i poprawiamy koordynację ruchową. 

Równowaga w wodzie

Na profesjonalnych zajęciach aqua aerobiku używa się zwykle przyrządów piankowych, które ułatwiają utrzymanie równowagi na wodzie (takich jak makarony, dyski, czy też same pasy wypornościowe pomocne, zwłaszcza gdy boisz się wody lub nie umiesz pływać). Przydają się też specjalne rękawice czy hantle, które mają za zadanie zwiększyć obciążenie w wodzie i utrudnić wykonywanie ćwiczeń (kiedy chcesz je wepchnąć pod wodę, gdyż w normalnych warunkach będą one unosić cię na powierzchni).

Pozytywny aqua aerobik

Aqua aerobik to również doskonała zabawa (nie tylko ze względu na zabawnie wyglądającego instruktora, kiedy imituje ruchy w wodzie stojąc na brzegu basenu:)). Gimnastyka w wodzie jest doskonałą odskocznią dla zapracowanych osób. Woda koi nerwy i redukuje stres, a przy okazji produkowane przez ruch endorfiny wprawiają w dobry nastrój.

 

Obecnie fitness w wodzie przybiera coraz to nowsze formy. Różnorodność sprawia, że zajęcia te się nie nudzą, a także rozwijają nowe pasje i zainteresowania. Nie wiesz, które zajęcia w wodzie będą idealne dla Ciebie? Chętnie pomogę Ci dokonać wyboru. W kolejnym artykule przybliżę Ci najpopularniejsze i najciekawsze według mnie formy. 

Zapraszam na najbliższe szkolenia PFS Aqua Instruktor: 

15-16.09 Wrocław
22-23.09 Gdańsk 
29-30.09 Warszawa

➡️czytaj więcej na:https://www.profi-fitness.com.pl/instruktor-fitness-aerobik/aqua-instructor

 Justyna Fudal, Ewa Gurban oraz Katarzyna Jaszczuk zadbają o Twój rozwój.

Do zobaczenia:)