NAJNOWSZE TRENDY W TRENINGU SPORTOWYM DZIECI

NAJNOWSZE TRENDY W TRENINGU SPORTOWYM DZIECI
Radosław Woszczyło, 08-04-2022

"Maksymalne wyniki sportowe powinno się osiągać w wieku dorosłym."Russ Pate

Ta maksyma powinna gościć u każdego trenera dyscypliny sportowej, przygotowania motorycznego, instruktora czy opiekuna sportowego, na samym początku przygody w procesie treningowym młodego sportowca.  Każdy trener chce, by jego zawodnik był szybszy, silniejszy, bardziej wydolny, bardziej mobilny, z tygodnia na tydzień, z treningu na trening, nie zapominając, że praca z młodym zawodnikiem to proces. Proces, który nie zawsze się uda, który wymaga czasami więcej, a czasami mniej czasu. Nie zapominajmy, że to czego oczekuje dziecko przychodzące do nas na trening, to przede wszystkim dobra zabawa, która będzie stanowić fundament do jego późniejszego rozwoju. Przyglądając się nowym „trendom” cieszyć może fakt, że popularność treningu indywidualnego wśród dzieci i młodzieży jest coraz większa. Jest to doskonały sposób na optymalny rozwój młodego atlety, zarówno od strony motorycznej jak i specjalistycznej (obejmujący umiejętności w danej dyscyplinie sportowej).

SPRAWNOŚĆ OGÓLNA JAKO FUNDAMENT MŁODEGO ATLETY:

Według tego założenia, podstawowym i najważniejszym celem treningu na wstępnym etapie jest optymalny rozwój psychofizyczny młodego sportowca, dlatego cele i założenia na tym etapie powinny mieć charakter zadaniowy, a nie wynikowy. Sztuka treningu polega na połączeniu dwóch założeń filozofii treningu młodych atletów:

  • celem treningu jest stopniowy rozwój zawodnika, polegający nie tylko na budowaniu wydolności fizycznej i psychicznej, ale także na budowaniu pozytywnego nastawienia do aktywności fizycznej, pracy zespołowej i współzawodnictwa.
  • rozwój jest możliwy tylko wtedy, gdy założenia, środki i programy treningowe opierają się na twórczym wykorzystaniu współczesnej wiedzy naukowej i doświadczeniu najlepszych trenerów w danej dziedzinie.

Obserwując współczesne kluby sportowe, akademie, czy nawet siłownie, można zauważyć podążanie w myśl ww. założeń oraz kanadyjskiemu systemowi treningowemu, który składa się następujących etapów:

1.       Active Start (CHŁ, DZ 0-6) lat

2.       FUNdamentals (CHŁ 6-9, DZ 6-8) lat

3.       Learn to Train (CHŁ 9-12, DZ 8-11) lat

4.       Train to Train (CHŁ 12-16, DZ 11-15) lat

5.       Learn to Compete (CHŁ 16-18+, DZ 15-17+) lat

6.       Train to Compete (CHŁ 18-21+, DZ 17-21+) lat

7.       Learn to Win ( CHŁ, DZ 20-23+) lat

8.       Win for a Living (CHŁ, DZ 23+/-) lat

9.       Active for Life (CHŁ, DZ) w każdym wieku

Każdy etap posiada swoje nadrzędne założenie (cel główny). Rozpoczynając od aktywnego startu, czyli zachęcenia dziecka do systematycznego podejmowania aktywności fizycznej. Przechodząc do budowania FUNdamentów, czyli dominacji przygotowania ogólnego (w formie zabawowej) nad specjalnym z nadrzędnego założenia, o którym wspominałem na samym wstępie, iż maksymalne wyniki sportowe powinno się osiąga w wieku dorosłym (o czym mówi 6 i 7 pkt.). Podczas rozwoju FUNdamentów warto pamiętać o zasadzie stopniowego zwiększania obciążeń treningowych (czasu zabawy, treningu), obciążeń startowych (rozegranych meczów, walk). Często im więcej, wcale nie oznacza lepiej. Nie można zapomnieć o najważniejszej zasadzie MAKE IT FUNtrening powinien sprawiać dzieciom radość.  Nic nie będzie miało praktycznego znaczenia, jeśli młodzi sportowcy nie będą traktowali uprawniania sportu jako zabawy sprawiającej im przyjemność.

NOWOŚCI W TRENINGU SPORTOWYM

W wielu środowiskach sportowych spotkać można metodę PM4 Team Training, wywodzącą się z futbolu amerykańskiego.  Wykorzystywana jest przez zawodników, uznawanych za najbardziej sprawnych sportowców, którzy charakteryzują się przede wszystkim dużą szybkością, mocą, siłą i wytrzymałością. Metoda PM4 skupia się przede wszystkim na przygotowaniu motorycznym, a jej składowe to:

1.       Aktywna i dynamiczna rozgrzewka.

2.       Kształtowanie umiejętności ruchowych tj. – zwalnianie, przyspieszenie, zmiana kierunku, maksymalna prędkość.

3.       Rozwój siły i mocy tj. – dolna cz. ciała, górna cz. ciała, core oraz moc.

4.       Kształtowanie kondycji – wytrzymałość mięśniowa, wytrzymałość szybkościowa.

Metoda PM4 zdobywa coraz większą popularność wśród środowiska trenerskiego, gdyż nie wymaga niezbędnego sprzętu i z powodzeniem może być realizowana na boisku, siłowni, korcie czy nawet sali gimnastycznej.

Bardzo świeżym tematem, bo ogłoszonym 11 marca tego roku, jest reforma Niemieckiego Związku Piłki Nożnej, który wprowadza zmiany w szkoleniu najmłodszych. Opierać ma się na koncepcji FUNino Horsta Weina. W oświadczeniu DFB możemy przeczytać:

- „Piłka przy nodze i strzelanie goli to główne powody, dla których tak wiele dzieci zakochuje się w futbolu. Nowe formy gier mają na celu dać najmłodszym możliwość posiadania piłki tak długo, jak to możliwe. Dzieci mają aktywnie uczestniczyć w grze, strzelać gole, mają poczuć, jaki wpływ mają na swoje osiągnięcia.’’

- „Nowy format uczyni środowisko bardziej przyjaznym dzieciom, jest on również bardziej odpowiedni dla poszczególnych grup wiekowych. Mniejsze grupy oznaczają więcej kontaktów z piłką.’’

Choć przedstawione założenia reformy dotyczą konkretnej dyscypliny i sposobie kształcenia, to kto jak kto, ale nasi zachodni sąsiedzi doskonale wiedzą, że odpowiednie przygotowanie motoryczne stanowi podstawę do prawidłowego rozwoju i nabywania umiejętności charakterystycznych dla każdej dyscypliny sportowej.

Proces szkolenia i treningu z młodymi sportowcami cały czas ewoluuje. Trudno znaleźć „złotą” metodę, która będzie tą jedyną. Proces rozwoju biologicznego każdego dziecka jest indywidualny i tak też powinniśmy podchodzić i planować ich sportową drogę. Proces, rozwój, przygoda, współpraca, analiza, dialog, dobra zabawa - to tylko kilka zagadnień, które powinny towarzyszyć każdemu trenerowi, instruktorowi czy opiekunowi sportowemu podczas pracy z młodymi atletami. 

Autor:  Radosław Woszczyło

Więcej dowiesz się podczas nowego szkolenia PFS Trener Dzieci i Młodzieży, sprawdź szczegóły:
https://www.profi-fitness.com.pl/trener-personalny/trener-dzieci-i-mlodziezy