Jaką drogę wybrać - organizacja pracy trenera

Jaką drogę wybrać - organizacja pracy trenera
Adrian Markowicz, 22-08-2017

 

"Czy jest tu jakiś trener  ? Tak ? To znaczy , że jestem w dobrym miejscu!"

Takim stwierdzeniem rozpoczął się mój wykład na tegorocznej międzynarodowej konferencji fitness EU4YA odbywającej się w ramach corocznych targów FIT EXPO w Poznaniu . Jako prelegent z ramienia ProFi Fitness School, jak co roku przygotowałem wykład skierowany zarówno do trenerów personalnych, jak i managerów klubów fitness. Wychodząc naprzeciw wszystkim, którzy nie mieli okazji się tam pojawić, postanowiłem streścić jego przekaz w tym artykule.

Postanowiłaś/eś zostać trenerem osobistym, wybrałaś/eś odpowiadający Twym oczekiwaniom kurs i po jego ukończeniu otrzymałaś/eś stosowny certyfikat i co dalej?

 

1 . Trener personalny – kto to taki ?

Branża fitness w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie, można by pokusić się o stwierdzenie, że najbardziej w Europie . Jeszcze 7 lat temu aby zostać trenerem personalnym wystarczyło posiadać wiedzę merytoryczną z zakresu treningu, dietetyki oraz ukończyć stosowny kurs, aby rozpocząć pracę.

 

Obecnie trener osobisty to również:

  • Motywator, czyli osoba która ma za zadanie znalezienie i uświadomienie naszemu podopiecznemu jego wewnętrznej motywacji, aby mógł działać.
  • Coach, czyli osoba która kieruje procesem psychologicznego rozwoju podejmowania decyzji podopiecznego ukierunkowanego na zaspokojenie jego potrzeb.
  • Psycholog, czyli osoba która nierzadko musi umieć pewne kwestie sobie dopowiedzieć lub wyczytać między wierszami, szczególnie związane z istotą celu, jaki chce osiągnąć nasz podopieczny.
  • Od strony technicznej jest to pracownik klubu fitness lub tzw. „freelancer”.

 

2. Pierwszy przystanek na podjęcie decyzji zawodowej

Czy rozpocząć swoją karierę trenerską jako pracownik klubu fitness, czy zostać freelancerem?

Zanim przedstawię możliwości tych dwóch wyborów, przeanalizujmy jednak co jest ważne  w pracy trenera personalnego. Stwórz swoją markę! Każdy trener pracuje na rozpoznawalność swojej własnej marki, którą jest jego imię i nazwisko. Składa się na to kilka czynników:

  • Klienci, bo to oni są najważniejsi w tym całym procesie. Jeżeli będzie ich dużo i będą osiągali swoje założone cele wraz z naszą pomocą, będą ambasadorami naszej marki. Patrząc jeszcze od strony trenera (trochę egoistycznie), budują oni nasz portfel finansowy, zapewniając nam możliwości przeżycia oraz środki na własny rozwój. 
  • Wiarygodność nas jako marki, którą budujemy poprzez ukończenie licznych szkoleń, warsztatów, liczne prelekcje na konferencjach czy spotkaniach branżowych, publikacje w mediach czy starty w zawodach sportowych. Naszą wiarygodność również potwierdzają nasi klienci .
  • Warsztat pracy, który stale powinien być rozwijany tak, aby konkurencja nas nie wyprzedziła, a grono naszych potencjalnych klientów stale się poszerzało.

 

3. Jaką drogą pójść?

 

FREELANCER

Znaczy wolność, zarówno decyzyjna jak i finansowa.  To my, jako trenerzy, decydujemy ile godzin dziennie pracujemy, gdzie prowadzimy treningi (w jakim klubie, miejscu, plenerze, domu) i co najważniejsze, cały przychód z pracy zostaje dla nas . Ale czy na pewno?

Aby pracować jako trener freelancer musimy zainwestować w sprzęt, tak aby prowadzone przez nas osoby czuły, że dostarczamy im usługę wysokiej klasy.

Aby pozyskać klienta jako trener freelancer, czyli jednoosobowa firma, musimy zainwestować w reklamę aby świat dowiedział się o naszym istnieniu.

Sami planujemy i finansujemy swój rozwój, a jak już wiecie jest on niezbędny aby budować wiarygodność swojej marki . Wszelkiego rodzaju akcje marketingowe promujące naszą „markę” również są autofinansowane.

 

PRACOWNIK KLUBU FITNESS

Działamy jako jednoosobowa firma w ramach większej (często rozpoznawalnej o ugruntowanej pozycji na rynku) struktury, jaką jest klub fitness czy sieć klubów.

Co nam to daje ? Po pierwsze, baza klientów na której możemy działać, każdy klubowicz jest naszym potencjalnym klientem.

Po drugie, tzw. „Know how”, czyli jak to zrobić aby klienta pozyskać? Najczęściej sieci klubów posiadają własny system, nierzadko sprawdzony poza granicami naszego kraju.

Po trzecie, darmowa reklama w ramach wszelkich akcji organizowanych przez klub oraz w mediach typu strona WWW, FB, instagram itp. Owszem, nasza stawka za wykonany trening jest znacznie mniejsza niż będąc freelancerem, ale z drugiej strony klub zapewnia wiele aspektów, w które nie musimy sami inwestować.

Po czwarte dostajemy do dyspozycji świetnie wyposażoną bazę treningową , czyli prestiż i brak kolejnych inwestycji.

 

4. CO ŁĄCZY OBIE TE DROGI, JAKI JEST WSPÓLNY MIANOWNIK ?

GOAL WITHOUT A PLAN IS JUST A DREAM !

Planowanie, czyli określenie celów krótko i długo terminowych w czasie z uwzględnieniem środków i metod do ich realizacji.

Trochę statystyki, więc pracując kilka lat temu jako country fitness manager odpowiedzialny za szkolenie i wyniki prawie 500 trenerów personalnych dla największej sieci klubów fitness w Polsce, wprowadziłem autorski projekt o nazwie „LIGA TRENERÓW”. Miał on dwa cele, pierwszy to wprowadzić element rywalizacji między klubami i trenerami i drugi (ważniejszy) niejako zmotywować trenerów do planowania swojej pracy. Po dwóch edycjach ligi, badania statystyczne pokazały, że zwycięzcy ligi  (najbardziej skuteczni w sprzedaży treningów personalnych)  poświęcali 1/5 swojego czasu (20%) na planowanie działań.  40% czasu przeznaczali na prowadzenie treningów, a 40% na prowadzenie konsultacji, akcji marketingowych i innych działań ukierunkowanych na pozyskanie klientów.  

Wniosek? Planowanie naszej pracy jako trenerów jest niezmiernie istotne!

 

5. Jak stworzyć odpowiedni plan?

Nasz plan powinien zawierać nasze cele z kilku kategorii zarówno długo, jak i krótkoterminowe:

zawodowe :

  1. Krótkoterminowo w ujęciu miesięcznym – pozyskam nowych 5 klientów / wykonam 50 treningów / zarobię 5000pln, w ujęciu tygodniowym - umówię i wykonam 21 konsultacji  / treningów wprowadzających, w ujęciu dziennym ( „work routine” ) - plan dnia z uwzględnieniem działań i czasu.
  2. Długoterminowe w perspektywie kilku lat - zdobędę doświadczenie i pracę za granicą, w ujęciu rocznym - awansuję na managera fitness, w ujęciu półrocznym - wystartuję w zawodach / maratonie, w ujęciu kwartalnym - pozyskam 15 nowych klientów.  

prywatne – możemy je rozpatrywać również w ujęciu krótko i długoterminowym np. w tym  miesiącu pomaluję pokój, w tym roku uporządkuję mój „work & life balance”.

fizyczne – związane głównie ze startami w zawodach, formą fizyczną, wyleczeniem odkładanych kontuzji itp.

duchowe – jeżeli jest to dla nas ważne np. cel na ten rok to m.in. rozwój sfery duchowej. 

 

Cele długoterminowe. Aby je określić, odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • w jakich obszarach chcę się rozwinąć?
  • ile godzin dziennie chcę pracować?
  • ilu będę miał klientów?
  • jakie nowe grupy docelowe biorę pod uwagę?
  • jakie mam cele prywatne?
  • jak mam ustalony kalendarz zawodów?
  • przeanalizuj statystyki swoich dotychczasowych działań.

 

Aby ustalić cele krótkoterminowe odpowiedz sobie na kilka pytań.:

  • ile treningów przeprowadzę w tym tygodniu / miesiącu?
  • czy lub jakie mam cele prywatne na ten miesiąc?
  • ile konsultacji przeprowadzę w tym tygodniu / miesiącu?
  • ilu chcę pozyskać nowych klientów w tym tygodniu / miesiącu?
  • jaką książkę / artykuł przeczytam w tym tygodniu / miesiącu?
  • ile telefonów wykonam do potencjalnych klientów tygodniu / miesiącu?
  • jaki nagram filmik, napiszę artykuł, co umieszczę w mediach społecznościowych w tygodniu / miesiącu?

 

Przykładowy plan miesięczny pracy trenera personalnego powinien być podzielony na etapy mniejsze, czyli tygodniowe, z planem działań codziennych tzw. „daily routine”.

Tygodniowy plan działania ze ściśle określonymi działaniami ukierunkowanymi na osiągnięcie wcześniej ustalonego celu. Równie istotne, jak plan tygodniowy działania trenera, jest jego weryfikacja po każdym tygodniu.

Weryfikujemy aby sprawdzić co i/lub w jakim % udało się zrealizować oraz daje nam to możliwość zmiany planów na następne tygodnie o kwestie niezrealizowane, co finalnie daje nam większą pewność realizacji planu miesięcznego. Jak wiemy plan miesięczny jest częścią większej całości planu kwartalnego.

Codzienne działania również powinny być ściśle zaplanowane aby w 100% wykorzystać czas spędzony w pracy. Jak podają badania statystyczne ponad 50% ludzi wykorzystuje tylko 50% czasu efektywnie w pracy, ponieważ ich działania nie są ściśle zaplanowane .

 

Jeżeli doczytałaś/eś do tego momentu to znaczy, że temat Cię zainteresował, bądź szukasz informacji jak organizować swoją pracę jako trener. Zapraszam do kontaktu i odwiedzenia mojej strony

WWW.FITNESSCLINIC.PL lub kontakt z moją osobą przez ProFi Fitness School Poland.