BĄDŹ GOTÓW DO ZAWODÓW SURVIVALOWYCH

BĄDŹ GOTÓW DO ZAWODÓW SURVIVALOWYCH
Tomasz Leśnikowski, 26-06-2017

Co to są biegi przeszkodowe? W jaki sposób się do nich przygotować? Dlaczego organizowane są tory biegowe z przeszkodami dla kilkulatków? I wreszcie…co tak naprawdę jest motorem napędowym dla tysięcy zawodników, którzy rokrocznie biorą udział w największych zawodach przeszkodowych w Polsce i całej Europie?

 

Obecnie biegi z przeszkodami są ogromnymi imprezami sportowymi, w których biorą udział całe pokolenia. Oprócz sportowej rywalizacji na najwyższych szczeblach, stały się również modnym i oryginalnym sposobem spędzania czasu wolnego. Dzięki pomysłowości organizatorów, różnym długościom tras, niezliczonej ilości przeszkód oraz temu, że biegi odbywają się całorocznie – możesz samodzielnie wybrać poziom zawodów pod własne możliwości. Przy okazji jesteś w stanie choć na chwilę przenieść się do czasów młodości, gdzie wchodzenie na drzewa i taplanie się w błocie były wyznacznikiem genialnej zabawy. Osobiście uważam, że biegi przeszkodowe można już śmiało nazwać dyscypliną sportową.

 

Czy biegi z przeszkodami są dla każdego?

Powiedzmy sobie szczerze. Aby dobiec samodzielnie do mety należałoby regularnie podejmować aktywność fizyczną i wykazywać odrobinę siły połączonej z wytrzymałością organizmu. Biegowe pokonanie trasy i wydolność to jedno, natomiast same przeszkody mogą być nie lada kłopotem dla amatora. Wejścia na drewniane konstrukcje, wspinanie na linę, skoki z kilku metrów czy kilkunastometrowe czołganie pod drutami kolczastymi to tylko nieliczne utrudnienia podczas biegu. Dlatego tak ważne jest poznanie zdolności wysiłkowych własnego organizmu i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

 

Jak uniknąć kontuzji podczas biegu?

Nie ma się co oszukiwać. Kontuzje są nieodłącznym elementem niemal każdej dyscypliny sportowej. Oprócz licznych siniaków i zadrapań dochodzi niestety również do ran otwartych, zwichnięć i złamań. Świadoma praca własnego ciała, umiejętność lądowania i amortyzacji skoków, praca na pełnych zakresach ruchowych i kontrola stabilnej sylwetki podczas niewygodnej pozycji zdecydowanie ułatwi bezbolesne pokonanie kolejnych wyzwań. Dlatego tak ważne podczas przygotowań są elementy mobilizacji, stabilizacji, plyometrii, propriocepcji, siły i funkcjonalności organizmu. Wyuczone ruchy, schematy działań i ogólnie rozumiana sprawność ciała pozwoli na bezpieczne pokonanie przeszkód i ukończenie biegu.

 

Czy istnieje możliwość stworzenia sportowca idealnego?

Dynamika, wydolność, siła, wytrzymałość – takimi cechami powinien charakteryzować się idealny sportowiec na miarę XXI wieku. Trzeba wykazać się również ponadprzeciętnym sprytem, refleksem, wszechstronnością oraz praktycznym podejściem do stojących przed Tobą wyzwań. Przyjmuje się, że najlepszym i najszybszym sposobem kształtowania tych atrybutów jest ogólnie pojęty trening funkcjonalny. Nie można jednak ukierunkować całokształtu przygotowań pod ten rodzaj treningu. Podczas zawodów biegowych z przeszkodami mamy do czynienia z wysiłkiem o różnym stopniu intensywności. Należałoby więc znaleźć ,,złoty środek’’ pomiędzy aktywnością enzymów tlenowych i beztlenowych. Ciężkie, wielostawowe powtórzenia siłowe, treningi interwałowe o wysokiej intensywności oraz treningi aerobowe pozwolą naszemu organizmowi zaadoptować się do różnego rodzaju wysiłku. Bardzo ważne jednak jest to, aby właściwie rozmieścić proporcje faz treningowych i znaleźć dla siebie optymalne rozwiązania.

 

Dzięki niesamowitej spektakularności zawodów, biegi przeszkodowe już osiągnęły sukces i są skazane na kolejne powodzenia. Wzięcie w nich udziału jest doskonałym sposobem na sprawdzenie swoich umiejętności i możliwości sportowych. W jaki sposób stworzyć indywidualny program treningowy bazujący na sile, wytrzymałości i wydolności? Jak zmaksymalizować efekty dobierając odpowiednie ćwiczenia? Co z odżywieniem, suplementacją i regeneracją po długotrwałym wysiłku? Na te i wiele innych pytań odpowiem Ci na szkoleniu PFS SURVIVAL, gdzie wiedzę teoretyczną połączyłem z dużą dawką praktycznych ćwiczeń.